Een CRM pakket
Wanneer u zich aan het oriënteren bent op een CRM-pakketkomt er veel informatie op u af. U wilt graag een goede keus maken want business software is kostbaar! Softwarepakketten bestaan in veel soorten en maten. Naast de CRM-pakketten zoals de meeste die kennen bestaan er ook ander soort Softwarepakketten die wel dezelfde eigenschappen van een CRM-pakketten hebben, maar toch iets anders zijn. Een voorbeeld is de ERP-pakketten die onderdelen van CRM bevatten. Ook is het soms mogelijk om andere of bestaande software uit te bereiden met bijvoorbeeld CRM. Dit is vooral handig als u niet specifiek op zoek bent naar een CRM-pakket, maar wel geïnteresseerd bent in processen die u bedrijf kunnen automatiseren.

Een compleet beeld van de klant met CRM
CRM staat voor Customer Relationship Management en dient om een compleet beeld van de klant te krijgen. Verder helpt het bij het registreren en hopen van gegevens van klanten. CRM zorgt dus voor veel efficiëntie binnen uw bedrijf. CRM kan worden gebruikt in de term van software, maar ook wordt met CRM weleens een zakelijke strategie bedoeld. De CRM-software sluit aan bij de zakelijke CRM-strategie. Maar wat is deze dan precies?

Het idee achter CRM is dat de relaties met de klanten worden geoptimaliseerd en hierdoor de winst wordt verhoogd. CRM-software automatiseert het beheer van klantrelaties en ondersteunt op deze manier de strategie. CRM zorgt ervoor dat iedereen de gegevens van klanten bij kan werken waardoor het klantsysteem actueel blijft. Hierdoor verbetert ook de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen uw bedrijf.

We kunnen ons voorstellen dat dit nog wat abstract klinkt. Maar denk maar eens aan een klant die een uitgebreid verhaal heeft gedaan aan een van uw medewerkers. Als de klant later nog eens terugbelt met een vraag die aansluit op het eerder vertelde verhaal, maar een andere medewerker aan de telefoon krijgt. Dit kan zijn omdat de andere medewerker ziek is of simpelweg geen dienst heeft. Hoe vervelend zou het dan voor de klant zijn om nog eens zijn of haar hele situatie te moeten uitleggen?

Daar is CRM dus precies een oplossing voor. In de software staan de gegevens van de klant, toegankelijk voor verschillende medewerkers. Op die manier scheelt het de klant een hoop moeite en kan de medewerker de klant op een gerichte manier helpen. Dit is slechts een van de toepassingen, vooral marketing- en sales afdelingen hebben veel baat bij een CRM-pakket.